2017. december 26., kedd

Louise O'neill - Örökké a tiéd

Tartalom:

Egy szép új világ, ahol a lányok már nem természetes úton születnek. Ahol a nőket az iskolákban csak arra tanítják meg, hogyan tudnak örömet okozni a férfiaknak, miután kikerültek a való világba. A végzős év után a legmagasabb értékelést kapott lányok házastársakká válhatnak, hogy tehetős és befolyásos férjük mellett fiúkat szüljenek. A többi lány jövője mint szeretők és tanárok leírhatatlanul kegyetlen. Freida és Isabel legjobb barátnők, és biztosak abban, hogy évfolyamuk kiválóságaiként mindketten feleségek lesznek. De ahogy egyre feszültebbé válik az utolsó év, ahogy egyre nő a nyomás, hogy tökéletesek legyenek, Isabel önsanyargatásba kezd, veszélyeztetve az egyetlen lényeges dolgot: a szépségét. A leendő férjek pedig megérkeznek, csak arra várva, hogy menyasszonyt válasszanak maguknak Freidának meg kell küzdenie a jövőjéért még akkor is, ha ez azt jelenti, hogy el kell árulnia az egyetlen embert, akit szeret és aki viszont szereti.

(Forrás: bookline.hu)

Vélemény:

Egy olyan világban játszódik a történet, ahol a lányok a 17. életévük betöltéséig egy nevelőintézetben élnek együtt. Szülők nélkül, helyettük a szűznővérek (a nevelésükre tartott nők) látják el és tanítják őket. Ebben a zárt közegben maradunk végig, a külvilágról csak párszor tesznek említést. Például hogy igazi állatok és növények már nincsenek, ezeket mesterségesen állítják elő táplálkozási célra. Kiderül, hogy a nők (évák) csak fiú utódokat tudnak szülni, a lányokat mesterségesen állítják elő. Mind egyformán tökéletesek, leginkább csak a bőr-, haj- és szemszínükben különböznek. Meg a jellemükben.
Ebben a világban az volt a legizgalmasabb, ami nem derült ki belőle. Hogy lehetséges az, hogy csak fiúgyerekek képesek természetes úton megfoganni? Nem valószínű, hogy ilyen előfordulhatna szerintem. De ha mégis, akkor a mesterségesen gyártott lányokat miért nem adják szülőkhöz? Miért lehet nekik csak három "foglalkozásuk" (feleség, ágyas, szűznővér)? Számomra egyértelmű volt, hogy ebben a világban a férfiak zseniális rendszert dolgoztak ki, amiben úgy nyomják el a nőket, veszik semmibe őket, hogy azok még csak nem is lázadnak ellene!
A regény világa jól kitalált volt szerintem. Valamennyire még az is tetszett, ahogy bemutatta, hogy a lányok milyen ostobán versengenek azért, hogy ők legyenek a legszebbek, rájuk szavazzanak a legtöbben, életük egyetlen célja tulajdonképpen ez. Hiszen beléjük nevelik, hogy csak ezzel törődjenek, hogy ugyan tökéletesre tervezték őket, de mindig lehetnek még tökéletesebbek.
És akkor nézzük a főszereplőt (az elbeszélőt) freidát. Nálam rajta bukott meg ez a könyv. (Ja igen, a lányok neveit nem azért írom kisbetűvel, mert hülye vagyok, hanem mert a regényben is így szerepelnek, még akkor is, ha mondatkezdő szó a nevük, amit azért már furcsálltam, de gondolom, ezzel is csak azt akarta hangsúlyozni az író, hogy a nők mekkora senkik ebben a világban.) Egy darabig érdekes volt freida előadásmódja, együtt éreztem vele, ahogy sanyargatta magát, elhittem, hogy utálta magát, ha csak egy dekát is felszedett, mert hihető volt, hogy ezek a lányok folyamatos nyomás alatt vannak, tökéletesnek kell lenniük mindig.
Egy darabig azt is megértettem, hogy miért távolodik el isabeltől. Mert isabel már nem osztotta meg vele az érzéseit, sőt alig beszélt vele, egyértelműen titkolódzott előtte. Így freida nem tudta kinek kiönteni a szívét. Azt viszont nem értettem, hogy helyette miért egy olyan lánynak - megannak - akart a legjobb barátnője lenni, aki egyértelműen csak saját magával törődött. És ezt tudta róla freida is. Nem tudok rá más okot, mint azt, hogy mert megan volt a No. 1 lány, ezért freida hozzá dörgölődzött, hátha attól ő is népszerűbb lesz. Szóval egy darabig szántam freidát, de aztán már csak egy hülye tyúknak tartottam.
Bár tulajdonképpen nem jogos őt elítélnem, hiszen egész életében arra nevelték, hogy buta, egocentrikus liba legyen. De volt aki mégsem lett az (isabel), miért nem inkább az ő szemszögéből íródott a könyv? Így tartok tőle, hogy a fiatalabb korosztálynak az jön le a könyvből, hogy freida a követendő példa. Holott nem, ő nagyon nem az. Az idősebb korosztályt (köztük engem) meg csak szimplán felidegesít, hogy egy ilyen buta kislány nyafiját kell olvasnia sok száz oldalon keresztül.
Esküszöm, próbáltam őt megérteni, meg sajnálni, meg ilyenek, egy darabig ment is, de aztán annyi hülyeséget csinált freida, hogy az hihetetlen. Még csak az sem zavart volna, ha olyan lett volna, mint megan (aki álnok, a célja eléréséért - vagyis hogy feleség lehessen - mindenkin átgázol). De ő még ennyire sem volt okos vagy céltudatos. Mintha egyedül meganhoz akart volna hűséges lenni, akiről pedig tudta, hogy nagy ívben tojik őrá.
Kicsit zavar az is, hogy a könyv tanulsága szerintem az kéne, hogy legyen, hogy mennyire üresek azok az emberek, akik csak a külsejükkel törődnek és semmi mással, de nem tudom, hogy nem az jön-e le belőle inkább, hogy legyünk olyan tökéletesek, mint ezek a lányok, akkor hátha mi is tudunk jó férjet fogni... Mivel freidának majdnem a regény végéig ez az egyetlen célja, ezért könnyű így értelmezni a könyvet szerintem. Ezért is lett volna isabel jobb választás az elbeszélő szerepére. Ő nem volt olyan üres, mint a többi lány.
A regény lezárása valamennyire váratlan volt számomra. Remélem, azt akarja üzenni, hogy az elnyomásnak nem szabad behódolni, de azért nem vagyok benne 100%-ra biztos, hogy mindenki ezt a mondanivalót szűri le belőle.
Összességében az a véleményem, hogy ez egy nagyon jó könyv is lehetett volna, ha a főszereplője nem lett volna annyira durván irritáló. De mivel az volt, így nem igazán tudtam szeretni ezt a regényt.

SPOILERES VÉLEMÉNY: (A megtekintéséhez egérrel jelöljétek ki a bekezdéseket)

Nem értettem, hogy freida miért nem tudta megtartani azt a titkot, amit szíve szerelme, a No. 1 Örökös (vagyis a legjobb partinak számító fiú) mesélt el neki. (Ez a "nagy" titok az volt egyébként, hogy régebben léteztek női aberráltak - a leszbikusokat nevezik így a könyvben). Elmesélte megannak, így végül mindenki megtudta, és ezzel bajba sodorta szerelmét, Darwint. Nem értettem, ott állt a célegyenesben, valószínűleg Darwin őt választotta volna feleségének, csak tudnia kellett volna tartania a száját.
Isabelt sem értettem, miért védelmezte olyan elszántan freidát? Persze szép dolog, hogy freidával ellentétben ő hűséges tudott maradni a barátnőjéhez, csak az okát nem értettem.
Számomra elég hamar egyértelművé vált, hogy isabel az Atya (a legmagasabb rangú vezető) választottja, mert isabel kiváltságos volt, ajándékokat kapott, mindent elnéztek neki a szűznővérek. Egyértelmű volt, hogy ezeket azért kapja, mert van egy pártfogója. És mivel más rangos vezető nem szerepelt a regényben, csak az Atya, ezért egyértelmű volt, hogy csak ő lehet az. Viszont isabel hízásának, majd fogyásának oka meglepő volt számomra. Ez pedig az volt, hogy az Atya isabel 16. születésnapján elvette a lány szüzességét. Ahogy ruth-szűznővér fogalmazott, "eléggé összerondította", úgyhogy ennek az "élmény"-nek a hatására lett isabel depressziós. Az nem derült ki, hogy isabel hagyta magát vagy megerőszakolták. Ha meg is erőszakolták isabelt, a könyvben szereplő lányok közül ő volt az egyetlen, akivel ez történt. Hiszen az Örökösök csak azokkal a lányokkal szexeltek, akik hagyták magukat, ez kicsit furcsa is volt nekem, hogy miért nem erőszakosabbak? Tilos nekik vagy ilyen jól nevelt fiúk?
Az pedig még meglepőbb volt számomra isballel kapcsolatban, hogy végül öngyilkos lett. Róla keveset tudtunk meg a könyvből, de én olyannak képzeltem el, aki bármit kibír. De úgy tűnik, nem akart egész életében egy vadállat szexrabszolgája lenni, ez is érthető.
Mivel ebben a regényben az egyetlen szereplő, akinek voltak elvei, isabel volt, ezért tényleg nem értettem, hogy miért nem ő volt az elbeszélő, a főszereplő. Így sokkal megrázóbb lett volna a halála is. Freida sorsa, vagyis hogy kísérleti nyúlként végzi, engem nem rázott meg egyáltalán. Bár a könyv világának logikájába abszolút beleillett, hiszen freida selejtes termék volt, nem úgy működött, ahogyan kellett volna, így arra használták fel a testét, hogy kiderítsék, mitől lett hibás, hogy a jövőben ne fordulhasson elő még egy ilyen selejtes gyártás. Váratlan is volt ez a lezárás, mert én jó darabig azt hittem, freidából végül feleség lesz, aztán amikor hibát hibára halmozott, akkor azt gondoltam, egyszerűen megölik. Az a befejezés, amit kaptunk, ezeknél sokkal hihetőbb és frappánsabb volt, ezért tetszett is. Csak mivel freidát egyáltalán nem kedveltem, ezért nem rázott meg.
Vicces, mert először lehúzó kritikát akartam írni erről a könyvről, de aztán nekikezdtem és elég sok mindent fel tudtam sorolni, ami jó benne. Ha nem freida, hanem isabel szemszögéből olvashattuk volna a történetet, akkor valószínűleg nagyon tetszett volna. Így viszont azt mondom, hogy összességében jobb, mint az átlag ifjúsági könyv, de nekem nem adott semmi maradandót.

Tetszési index:
65%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése